tisdag 18 oktober 2011

Medalj eller soffa går bra... :)

Jag tycker att jag borde ha medalj ellernåt. (Fast det går lika bra med ny soffa)
I tre dagar har jag varit så gott som däckad. Hög feber och en kroppsvärk som gjort det onödigt jobbigt att existera. Ändå har jag fixat middagar och födelsedagsfirande. Och släpat mig iväg och röstat. På en kvinna. Ni andra kvinnor, som inte röstade på en kvinna, kan ta en titt på lagtingets sammansättning och jämlikheten gällande lönesättning i samhället och representationen på högre poster och fundera NOGA över varför ni inte röstade på en kvinna.
Det fanns gott om kompententa intelligenta engagerade kvinnor bland årets kandidater.
Jag har alltså gjort mitt. Fått vardagen (OCH helgen) att flyta på, trots min krasslighet.

Måste man så måste man.
Jag var kanske inte den piggaste och mest alerta på födelsedagskaffet.
Bara två av tre middagar var hemlagade från scratch, söndagsmiddagen blev hämtmat (men det var faktiskt vad födelsedagsbarnet önskat redan innan jag blev sjuk)
Men jag har fixat det, jag försökte, och jag gjorde mitt bästa!

Jag tycker att jag och alla andra ensammammor som fixar allt (oavsett om vi är friska eller sjuka, lediga eller jobbar, trötta eller pigga) borde få medalj.
Faktiskt.

Herregud om en pappa är ensampappa så är folk redo att nominera honom för nobelpriset allraminst, redan innan han gjort nåt annat än bara varit pappa liksom. Innan han fixat mat och städ och läxläsning och handlande. Om han DESSUTOM jobbar heltid så kommer genast allehanda mammor och kvarterets bussiga duktiga kvinnor sättandes med färdiglagad mat som han kan servera sina stackars barn den duktiga pappan. HERREGUD han är ju så duktig och kan ju inte förväntas fixa ALLT heller???
Mamman i motsvarande situation, får hon samma hjälp? Per automatik?
Faktum är att mannen inte ens behöver vara ensampappa för att kvinnorna ska komma till undsättning. Det kan räcka med att hans kvinna (oavsett om det är barnens mamma eller inte) är bortrest. Då kommer (oftast hans mamma men det kan också vara någon annan kvinna) sättandes och hjälper med städning och handlande och barnpassning och matlagning.
"Han är ju ensam nu när hon är borta".

Eh?

Jaja. Naturligtvis gäller det inte alla och inte alltid. Men mycket oftare för en man än för en kvinna :)

Och jag vill INTE ha sådan "undsättning", det räcker bra med medalj eller soffa faktiskt :)