fredag 28 oktober 2011

Hälsa - en klassfråga?

Gardasil heter ett (relativt) nytt vaccin som ges till unga kvinnor i förebyggande syfte, det minskar riskerna för livmoderhalscancer senare i livet.
Gardasil ska ges i tre omgångar. Vardera dosen kostar 158 euro.

Oops.

Som ensam förälder tror jag de flesta av er förstår att man inte har råd. Visst har man underhåll och barnbidrag, men de är uträknade på kostnaderna som föranleds av boende, mat, fritidsintressen, kläder osv.... Där är det inte inräknat vaccinationer som går lös på närmare 500 euro.
500 euro liksom, det är MYCKET pengar även i de familjer där man är två inkomsttagare som delar på hyror, elräkningar, matkostnader osv...
För en tjej i 16-års åldern finns heller inget studiebidrag att hämta. Gymnasiet kostar inte, men böcker, miniräknare och annat material är DYRT.

Det är horribelt att ett vaccin som kan visa sig vara livsviktigt får vara så dyrt att inte alla har möjlighet att ta det.

Kidsen fick påfyllningar av TBE-vaccinet för ett tag sedan, då varslade hälsosystern om att det var "dyrt" och jag vill minnas att det kostade runt 30-40 euro. I går höll jag på att storkna när jag skulle lösa ut Gardasil och det kostade 158 (!!!) euro. För EN dos.

Ska det få vara så att det är beroende av föräldrarnas ekonomiska situation om man har möjlighet att få ett vaccin som kan rädda liv?

Ska det få vara så att hälsa blir en klassfråga?

Jag är arg. Inte minst på försäkringsbolaget som (trots att Gardasil är receptbelagt och läkarordinerat) vägrar ersätta kostnaderna för det. "Det tillhör undantagen".

Ja jag misstänker att alla dyrare mediciner placerats i undantagsgruppen.

Ni som har tjejer i nian - se till att de får sitt Gardasil. ÅHS har tydligen köpt in och ger till alla nior i år. Missa inte det tillfället.