söndag 11 september 2011

sköt dig själv och skit i andra...

Det kan vara en sund tanke, om det handlar om skvaller och elakt prat. "Läggasigigrejs". Eller bristande gränser gällande vad som angår mig och inte.
Men det är också en osolidarisk tanke om det handlar om att se om sitt eget och låta andra själva sköta sitt. (De som inte kan då? Ska vi skita i dem?)
Och det är en kall tanke när det rör våra närmare medmänniskor. Våra vänner / bekanta / människor vi har någon beröringspunkt med. I synnerhet när det gäller människor som INTE skitit i oss när vi behövt dem.

Endel proklamerar stolt att de minsann lever efter filosofin "sköt dig själv och skit i andra".


Lite tyst undrar jag om det verkligen är något att vara stolt över. Jo - en självutnämnd predikant / sektledarwannabe jag en gång kände propagerar för just det tänket. I hans värld är DET det ultimata. Var och en är sig själv närmast liksom. Åkej. Han kanske kan få lite anhängare trots allt. Det verkar vara lite inne att tänka så, ett sätt att göra det legitimt (för att inte säga eftersträvansvärt) att vara totally EGO.

Själv är jag ibland nöjd över att kunna sätta min gräns och tänka att JAG behöver inte vara den som ALLTID finns där för andra, i synnerhet inte när jag har mycket "eget". Det är ju också en variant av att jag ibland "sköter mig själv och skiter i andra". Fast det gör jag ju inte. Ringer en vän och har det besvärligt eller kris eller är ledsen eller inte får rätsida på tankarna så såklart ställer jag upp. Trots att jag själv har huvudet fullt av mina egna avigsidiga tankar som inte har ett plank att studsa mot. VÄLDIGT sällan säger jag "Vet du - jag lyssnar gärna på dig / hjälper dig gärna, men just nu har jag inte utrymme".
Jag kanske BORDE lära mig att lite oftare säga till mig själv att sköta mitt och skita i andra.

Kanske. Men DET är ju inte precis vad jag tror på dårå :)

Jag tror på att man ska vara mot andra så som man önskar att DE ska vara mot en själv.
Och då menar jag inte i dag, jag ska vara mot dem som jag möter i dag på ett sådant sätt som jag skulle vilja att de var mot mig OM JAG VAR I DERAS SITS.

Annars är det för enkelt. Att köpa sig orsak att bara tänka på sig själv.

Förbenade egopredikanter så illamående ni gör mig :(