torsdag 17 februari 2011

Man kan välja...



Man kan välja om man ska engagera sig och försöka göra "sitt" för att göra bättre, eller om man ska bara ta för sig. Av livet.
Leva efter de förutsättningar som andra skapat och vara nöjd med det.
Men på nåt sätt tycker jag att då ska man inte klaga så mycket heller. Om man inte engagerar sig själv för att förbättra det man är missnöjd med.

Man kan välja alltså.

Ska jag flyta på i ytskiktet och nöja mig med att vara en passiv medåkare. En passagerare helt enkelt, som åker dit chauffören styr och är tyst och nöjd med vägval och mål och sånt. Nöjd med att vara en av dem som fick följa med. Eller kanske jag inte fick det? Kanske jag inte tillhörde de utvaldas skara och blev kvar på bussplan? I så fall står jag snällt där. Eller går hem igen. OM jag får ha ett eget hem. Kanske har de bestämt att jag ska dela hem (kanske tillochmed rum) med någon annan. Det beror kanske på om jag klarat av att jobba ihop pengar till mitt eget bo. Eller om jag kunant bygga det själv.

Eller ska jag vara med och bestämma. Vart vi ska, vilka vägar vi ska ta och vilket bränsle vi ska använda... Vilka som ska "med" på färden. Om det faktiskt bara ska vara för vissa utvalda eller om alla ska få komma med.

Risken finns att man bestämmer sig för att vara med och försöka påverka. Men att man ändå blir ståendes på bussplan, ropandes för döva öron. Hur länge orkar man med det? Kan jag kliva på en buss där chauffören påstår att "joodå Santha, oroa dig inte, alla ska få komma med!" men som ändå stänger dörrarna framför näsan på endel människor som inte "får plats". Kanske de har för stora rullstolar eller för stort behov av hjälp och vi har inte plats för assistenter eller liftar. Chauffören bestämmer kanske att "jodå, de får följa med, men inte rullstolen / assistenten / liften". Kanske cauffören säger "Vi har inte plats för / råd med den hjälp de behöver så de får klara sig utan".

Kliver jag på bussen då?
Tänk om det inte finns en buss där alla får plats, där alla får samma rätt, oavsett hur mycket de klarar själva eller vilka behov de har?

Bygger jag en egen buss då?
Är ju liksom inte sådär jättehaj på motorer åsånt... :/